Return to previous page
Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan!

 DHdJ, Dala - Hälsinglands Järnväg

Av Rolf Sten

Invigningen av DHdJ  (opening of DHdJ) (2002-06-19)


23 augusti 1902
Officiell invigning av DHdJ
Invigningsdagen var alla stationshusen smyckade och unionsflaggan var i topp. På invigningståget som gick Bollnäs - Orsa och åter var det bara speciellt inbjudna celebriteter. Bland dessa var landshövdingarna för Gävleborg- och Kopparbergs län, Hamilton och Holmqvist. På länsgränsen stannade tåget och de båda "hövdingarna" höll tal.
Efter lunch i Orsa avslutades kvällen med middag på järnvägshotellet i Bollnäs. Naturligtvis var menyn specialkomponerad.
Matsedel
Smörgåsbricka
Klar Vår-soppa
Kokt färsk Halmstadlax, s:ce Victoria
Lamsadel med legymer
Stekt Kyckling
Salade Romanie
Kronärtskocka med smör
Ananas-Glace
Bakelser
Blandad frukt

Sverige hade fått ännu en ny privat järnväg, Dala-Helsinglands Jernväg med signatur DHJ. Signaturen fick efter en tid ändras då Dannemora-Hargs Järnväg hade samma signatur och risk för förväxling förelåg. Ny signatur blev i stället DHdJ.
   Banans längd kom att bli 121 kilometer inklusive bibanan till Dalfors, 3 kilometer. I det ursprungliga förslaget var den totala längden beräknad till 117,4 kilometer.
DHdJ engines No 1 and No 2
23 augusti 1902. Invigningståget draget av lok nummer 1 och 2 har stannat någonstans längs linjen. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.


Back to page top
Previous page   Föregående sida Nästa sida  Next page


Train back to table of content
  Returtåg till innehållsförteckningen

© Rolf Sten
dhdj_invign.htm senast uppdaterad 2007-08-20