HOME
INDEX

405     Bäckefors - Kornsjö gränsen

FÖREGÅENDE
LISTA
(Bäckefors) - Ed - Kornsjö gränsen inklusive (Ed) - Lee
NÄSTA



Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Km Höjd Från Notering






Bäf (Bäckefors) 26,300 149  1879-07-25 stn, † P 1968-05-12, † 1981-01-01; ansl ULB;ramp 1435>891; IS
  Port 27,300   1895-04 Port under ULB, BI 1964-09-27
Vå, Vgn/Våe Vången 28,900 156 ~1910 hp, † 1966-05-22; <~1920 Intagan
Intagan    
Bg/Bogr Borgens grusgrop 29,400   grp, BI 2001-10-07; fd Borgs grusgrop
Tv/Tvl Tingvalla 34,900 160 1879-07-25 lp , hlp ~1890, stn 1921, T hlp 1950, I hlp 1957, hp 1965, † 1968-05-12
Torp 38,800   <1890 lp, †, BI 1934; fd Torps sidospår +1,0 Torpfors ssp 1900, †, BI 1934; hamnspår
Åm/Ånim Ånim 39,700 145 ~1910 hp, † 1968-05-12
Hg, Hs/Höh Höghus 42,300 146   ~1910 hp , † 1968-05-12; <1940-06-15 Höghusbron
(Höh) Höghusn 42,500 1960t  lp s, † 1977-07-01, BI 1985; industriområde
Ed Ed 44,600 142 1879-07-25 stn, † G 1989-10-01; PS
Le Le 2,600 103 1879-07-25 Delsträcka Ed–Le
0 Ed 142 se Norge/Vånerbanan
1,1 vändpunkt sicksackspår
2,6 Le (Le) 103 hlp 1879-07-25, lp 1929, †1964-10-01 (vagnslast även därefter);
fd Lee; hamnspå112,0 lmk lmk, BI ~1995; km 112,000 = 7,626 mot gamla linjen
  Äng 45,400   1934 hp, † 1939
Hd/Hkd Hökedalen 48,400 150 1879-07-25 hlp, stn 1905-01-01, T hlp 1954, I hlp ~1955, T lp 1968-05-12, † 1989-10-01, BI 2001-10-07
  Haksjön tunnel 53,500   1879 77 m
Mo/Mon Mon 56,700 163 1879-07-25 stn, T hlp 1952, I hlp ~1955, T hp 1964, †1 968-05-12; IL
Dh Dals Högen 62,500 152 1909-05-01 hp, † 1968-05-12; <1940-06-15 Högen (Hö)
  Högen        

Signalplats sipl

63,300 ~1940 BI ~1943; vagnkontroll för sydgående tåg + urspåringsväxel
    63,600     Gräns Sverige/Norge i Grensebrua
Kogr Kornsjö-gränsen 63,600 1879 T taxeavräkningspunkt
   lmk km 63,575      63,575 = 170,108 (Jernbaneverkets längdmätning)
Ko Kornsjö-SJ 69,100 145 1879-07-25 stn , † G ~1995, † 1999-01-11; <1894-04 Kornsø


 
Mer historiskt information  om Dalsland Järnväg finns Här   

Dalslands järnväg (DJ)
DJ blev från början en viktig länk mellan Norge och västra Sverige med direkta vagnar Köpenhamn–Göteborg–Oslo. Banan var också ursprungligen dominerad av norska intressen och kallades t.o.m. 1895-12-31 (tillsammans med en del av norska Smaalensbanen) Fredrikshald – Sunnanå järnväg, fastän ägande bolaget hela tiden var svenskt och hette Dalslands järnvägs AB.
      

Det var fastställandet av Bergslagsbanans sträckning förbi Mellerud som gjorde planerna på en järnväg till Norge konkreta. Karaktären av mellanriksbana föranledde ett större anslag från den svenska staten och ett lån från den norska. Fredrikshald konkurrerade med svenska hamnar och drog bland annat via Ed till sig trafik från det stora sjösystem som hade en ändpunkt där, medan förhoppningarna om frakter via Vänerhamnen Sunnanå i hög grad grusades.
Det är i stället fjärr- och transittrafiken som har varit DJ:s stora uppgift genom alla år koncession 1875-11-05

Längd Totalt 72 km, varav 1 km i Norge bortom ”Grensebrua”.

Förvaltningsort
Fredrikshald 1879–1895, Ed 1896–1941, Göteborg (BJ) 1942–1948.

Trafikförändringar
- 1879-07-25 *Sunnanå–norska gränsen–Kornsjø, 68 km, och Ed–Le, 3 km, allmän trafik (TT 1879-07-25).
- 1900 *Torp–Torpfors, 1 km, timmertransporter, sträckan ingick i koncessionen –~1927 †Mellerud–Sunnanå, 3 km, restpersontrafik (kraftigt minskad 1896, nedläggningstillstånd 1922-09-14).
- 1929 † Ed–Le, 3 km, persontrafik.
~1934 † Torp–Torpfors, 1 km, virkestransporter.
- 1959-05-30 † Mellerud–Sunnanå, godstrafik.
- 1964-05-30 † Ed–Le, godstrafik.
- 1968-05-12 † Mellerud–Kornsjø, 65 km, lokal.

Persontrafik (nedtrappning inledd 1965-05-30)
~1978 † Ed–Le, resttrafik samband DJ associerades tidigt med BJ som hade stora ägarintressen och arrenderade banan från 1942-01-01, varpå DJ ingick i GDG-gruppen. Den blev dotterbolag till BJ 1946.

Trafik
a) Persontrafiken på sidolinjerna pågick endast  under seglationsperioderna på Vänern respektive Stora Le.
b) DJ trafikerade sträckan Kornsjø–Fredrikshald t.o.m. 1896-07-31.
c) NSB:s motorvagnsmateriel använd (Oslo–) Mellerud–Göteborg 1946-02-16–09-08.

Omläggning
a) 1930 Dals Rostock–Dalskog, 1 km.
b) 1956-06-03 öppnades vid Mellerud ett triangelspår  för direktgång Göteborg–Oslo.

Förstatligad 1947-07-01 statligt bolag, del av GDG-förvaltningen, till SJ 1948-07-01..

Elektrifiering
1939-05-15 [Mellerud]–norska gränsen–Kornsjø, 65 km.
1956-06-03 Mellerud, triangelspåret.

Linjeblockering 1956-06-03–1969-05-31 Dals Rostock–Mellerud, automatisk.

Fjärrblockering
1956-06-03 Mellerud, triangelspåret; Mellerud.

Lokal fjärrstyrning

1974-06-17 (Mellerud, tidvis)–(Ed); Göteborg.
1974-06-18 Ed–(Kornsjø); Göteborg.

ATC
1984-04-03 Mellerud stn.
1984-04-24 [Mellerud]–(Kornsjø).

Upprivning Torp–Torpfors 1934.

Nollpunkt Mellerud.

Anmärkning
a) Ed–Le var sicksackspår på grund av nivåskillnaden till Stora Le (43 m).
b) Mon stn (den första på svensk sida) var på sin tid betydande men nedklassades då tullhanteringen flyttades till Ed.
c) Mellerud–Sunnanå användes efter 1959 som uppställningsspår.

 

Källor och referenser
J. Wallin, Dalslands Järnväg 1879–1929, 1929.
Roland Olsson & Gösta Johannesson, Dalslands Jernväg 125 år, 2004.
För tiden 1988-07-01– se Norge/Vänerbanan.
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920

 


TOP
FÖREGåENDE
NäSTA

Upprättad: 2004-12-05   Benny Nilsson   Kjell Byström
Uppdaterad/kompletterad  2024-12-03 Rolf Sten