Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
Bäf |
(Bäckefors) |
26,300 |
149
|
1879-07-25 |
stn, † P 1968-05-12, † 1981-01-01; ansl
ULB;ramp 1435>891; IS |
|
Port |
27,300 |
|
1895-04 |
Port under ULB, BI 1964-09-27 |
Vå, Vgn/Våe |
Vången |
28,900 |
156
| ~1910 |
hp, † 1966-05-22; <~1920 Intagan |
|
Intagan |
|
|
|
|
Bg/Bogr |
Borgens grusgrop |
29,400 |
|
|
grp, BI
2001-10-07; fd Borgs grusgrop |
Tv/Tvl |
Tingvalla |
34,900 |
160
|
1879-07-25 |
lp , hlp ~1890, stn 1921, T hlp 1950, I
hlp 1957,
hp 1965, † 1968-05-12 |
|
Torp |
38,800 |
|
<1890 |
lp, †, BI 1934; fd Torps sidospår
+1,0 Torpfors ssp 1900, †, BI 1934; hamnspår |
Åm/Ånim |
Ånim |
39,700 |
145
| ~1910 |
hp, † 1968-05-12 |
Hg, Hs/Höh |
Höghus |
42,300 |
146
|
~1910 |
hp , † 1968-05-12; <1940-06-15 Höghusbron |
(Höh) |
Höghusn |
42,500 |
|
1960t |
lp s, † 1977-07-01, BI 1985; industriområde |
Ed |
Ed |
44,600 |
142
|
1879-07-25 |
stn, † G 1989-10-01; PS |
Le |
Le |
2,600 |
103 |
1879-07-25 |
Delsträcka Ed–Le
0 Ed 142 se Norge/Vånerbanan
1,1 vändpunkt sicksackspår
2,6 Le (Le) 103 hlp 1879-07-25, lp 1929, †1964-10-01 (vagnslast även därefter);
fd Lee; hamnspå112,0 lmk lmk, BI ~1995; km 112,000 = 7,626 mot gamla linjen |
|
Äng |
45,400 |
|
1934 |
hp, † 1939 |
Hd/Hkd |
Hökedalen |
48,400 |
150
|
1879-07-25 |
hlp, stn 1905-01-01, T hlp 1954, I hlp
~1955,
T lp 1968-05-12, † 1989-10-01, BI 2001-10-07 |
|
Haksjön
tunnel |
53,500 |
|
1879 |
77 m |
Mo/Mon |
Mon |
56,700 |
163 |
1879-07-25 |
stn, T hlp 1952, I hlp ~1955, T hp 1964,
†1 968-05-12; IL |
Dh |
Dals Högen |
62,500 |
152
|
1909-05-01 |
hp, † 1968-05-12; <1940-06-15 Högen (Hö) |
|
Högen |
|
|
|
|
|
Signalplats sipl |
63,300 |
|
~1940 |
BI ~1943; vagnkontroll för sydgående tåg + urspåringsväxel |
|
|
63,600 |
|
|
Gräns Sverige/Norge i Grensebrua |
Kogr |
Kornsjö-gränsen |
63,600 |
|
1879 |
T taxeavräkningspunkt |
|
|
lmk km |
63,575 |
|
|
63,575 = 170,108 (Jernbaneverkets längdmätning) |
Ko |
Kornsjö-SJ |
69,100 |
145 |
1879-07-25 |
stn , † G ~1995, † 1999-01-11; <1894-04 Kornsø |
Mer historiskt information
om Dalsland Järnväg finns
Här
Dalslands järnväg (DJ)
DJ blev från början en viktig länk mellan Norge och västra Sverige med direkta
vagnar Köpenhamn–Göteborg–Oslo. Banan var också
ursprungligen dominerad av norska intressen och kallades t.o.m. 1895-12-31
(tillsammans med en del av norska Smaalensbanen)
Fredrikshald – Sunnanå järnväg, fastän ägande bolaget hela tiden var svenskt och
hette Dalslands järnvägs AB.
Det var fastställandet av Bergslagsbanans sträckning
förbi Mellerud som gjorde planerna på en järnväg till Norge konkreta. Karaktären
av mellanriksbana föranledde ett större anslag från den svenska staten och ett
lån från den norska. Fredrikshald konkurrerade med svenska hamnar och
drog bland annat via Ed till sig trafik från det stora sjösystem som hade en
ändpunkt där, medan förhoppningarna om frakter via Vänerhamnen Sunnanå i hög
grad grusades.
Det är i stället fjärr- och transittrafiken som har varit DJ:s stora uppgift
genom alla år koncession 1875-11-05
Längd Totalt 72 km, varav 1 km i Norge
bortom ”Grensebrua”.
Förvaltningsort
Fredrikshald 1879–1895, Ed 1896–1941, Göteborg (BJ) 1942–1948.
Trafikförändringar
-
1879-07-25 *Sunnanå–norska gränsen–Kornsjø, 68 km, och Ed–Le, 3 km, allmän
trafik (TT 1879-07-25).
-
1900 *Torp–Torpfors, 1 km, timmertransporter, sträckan ingick i koncessionen
–~1927 †Mellerud–Sunnanå, 3 km, restpersontrafik
(kraftigt minskad 1896, nedläggningstillstånd 1922-09-14).
-
1929 † Ed–Le, 3 km, persontrafik.
~1934 † Torp–Torpfors, 1 km, virkestransporter.
-
1959-05-30 † Mellerud–Sunnanå, godstrafik.
-
1964-05-30 † Ed–Le, godstrafik.
-
1968-05-12 † Mellerud–Kornsjø, 65 km, lokal.
Persontrafik (nedtrappning inledd 1965-05-30)
~1978 † Ed–Le, resttrafik samband DJ associerades tidigt med BJ som hade stora
ägarintressen och arrenderade banan från 1942-01-01, varpå DJ ingick i
GDG-gruppen. Den blev dotterbolag till BJ 1946.
Trafik
a) Persontrafiken på sidolinjerna pågick endast under seglationsperioderna
på Vänern respektive Stora Le.
b) DJ trafikerade sträckan Kornsjø–Fredrikshald t.o.m. 1896-07-31.
c) NSB:s motorvagnsmateriel använd (Oslo–) Mellerud–Göteborg 1946-02-16–09-08.
Omläggning
a) 1930 Dals Rostock–Dalskog, 1 km.
b) 1956-06-03 öppnades vid Mellerud ett triangelspår för direktgång
Göteborg–Oslo.
Förstatligad 1947-07-01 statligt bolag, del av
GDG-förvaltningen, till SJ 1948-07-01..
Elektrifiering
1939-05-15 [Mellerud]–norska gränsen–Kornsjø, 65 km.
1956-06-03 Mellerud, triangelspåret.
Linjeblockering
1956-06-03–1969-05-31 Dals
Rostock–Mellerud, automatisk.
Fjärrblockering
1956-06-03 Mellerud, triangelspåret; Mellerud.
Lokal fjärrstyrning
1974-06-17 (Mellerud, tidvis)–(Ed); Göteborg.
1974-06-18 Ed–(Kornsjø); Göteborg.
ATC
1984-04-03 Mellerud stn.
1984-04-24 [Mellerud]–(Kornsjø).
Upprivning Torp–Torpfors 1934.
Nollpunkt Mellerud.
Anmärkning
a) Ed–Le var sicksackspår på grund av nivåskillnaden till Stora Le (43 m).
b) Mon stn (den första på svensk sida) var på sin tid betydande men nedklassades
då tullhanteringen flyttades till Ed.
c) Mellerud–Sunnanå användes efter 1959 som uppställningsspår.
Källor och referenser |
J. Wallin, Dalslands Järnväg 1879–1929, 1929. |
Roland Olsson & Gösta Johannesson, Dalslands Jernväg 125 år, 2004. |
För tiden 1988-07-01– se Norge/Vänerbanan. |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|
|