Om Historiskt Kartor Normalspår Smalspår Rullande Signaturer Stationer Diverse Huvudsida

Return to previous page
åter till föregående sida?
Klicka bilden ovan


UWJ, Ulricehamn - Vartofta Järnväg
UJ, Ulricehamns Järnväg

av Rolf Sten


Ulricehamn station Year 1900
Ulricehamn bangård och stationshus omkring 1900. Hitåt i bild är i riktning mot Vartofta. Efter banans försäljning till VCJ och i samband med ombyggnad till normalspår uppfördes ett nytt stationshus strax hitom det gamla. Det nya stationshuset togs i bruk 1907 varefter det gamla från 1880 revs. Foto: efter gammalt vykort samling Rolf Sten 

Snabbfakta (facts about Ulricehamns Järnväg) 
De första planerna (The first plans for a railway) år (year)  1866
Koncession år (year) 1872-01-26
Spårvidd milimeter (gauge) 891
Längd kilometer (length) 37
Banbyggnadsstart år( Start of constructionyear) 1872
Byggnadskostnad sek (construction cost)    843 868
Kostnad rullande materiel sek (cost, rolling stock)   Inkluderat ovan
Öppnad allmän trafik (open for public transport)  1874-12-04
- delen Vartofta - Trädet provisorisk trafik år (section year) 1873-11
- delen Trädet - Blidsberg provisorisk trafik år(section year) 1874-04
- hela sträckan Vartofta - Ulricehamn provisorisk trafik (section year) 1874-06-17
Såld till VCJ år( sold to the Västra centralbanan year) 1903
Persontrafik nedlagd år(closed for passeger traffic year) 1906
Godstrafik helt nedlagd år (closed for all goods traffic year) 1906
Ombyggd till normalspår (reconstruction to standard gauge 1906

Tekniska data år (technical data year) 1878 1905
Spårlängd i huvudspår km (length mainline) .

35

37
Spårlängd i sidospår km (length siding)  

-

2
Största lutning (maximum gradient)  

15

15
Minsta kurvradie meter (minimum radius)  

300

300
Rälsvikt kg/m (weight of rail)  

11

14,1
Största tillåtna hjultryck ton. (highest wheelpressure)

-

-
Största tillåtna hastighet km/h (speedlimit)

-

-
     
Rullande materiel år (rolling stock year)  1878 1905 
Ånglok, tender (tender engine) 

-
-
Ånglok, tank (tank engine)

3

4
Personvagnar 2 axlar (passenger cars 2 axles)

3

4
Personvagnar 4 axlar (passengercars 4 axles)

-

1
Res- och godsvagnar 2 axlar (luggage- and goods wagon)

66

53
Postvagnar, hela eller kombinerade 2 axlar (mail vans)

-

-
     
Personal, antal år (number of staff year)  1878 1905 
Ordinarie (ordinarie staff)

-

29
Extra (temporary staff)

-

13
Övrigt (comments)
Ulricehamn - Vartofta Järnvägsaktiebolag byggde Ulricehamn - Vartofta Järnväg, UWJ. Efter ekonomisk rekonstruktion 1878-08-11 ändrades bolagets namn till Ulricehamns Järnväg och fick därmed ny signatur, UJ.
Tillkomsten av Västra Centralbanan, VCJ, innebar att UJ 1903 såldes till VCJ (Falköping - Ulricehamn - Landeryd) för 710 000 kronor varefter järnvägen byggdes om till normalspår. Sista smalspårståget mellan Ulricehamn och Åsarp rullade 1906-08-20 och mellan Åsarp och Vartofta 1907-02-16. I fortsättningen, se Västra Centralbanan.

UJ engine No. 2 "BOGESUND" year 1900
I och med banans rälsläggning köptes 1873 två så kallade sadeltanklok. Dessa byggdes och levererades av den engelska firman Fletcher & Jennings i Whitehaven. Loken som kostade 17 500 kronor styck och fick namnen "STEN STURE" och "BOGESUND".  1874 levererade samma tillverkare ett likadant lok som fick namnet "PRINS CARL". Loken numrerades 1-3.
  1901 köptes ett fjärde lok. Detta var tillverkat av Motala Verkstad men fick inget namn utan numrerades bara som nummer 4. 1907, i och med smalspårstrafikens upphörande såldes loken till olika köpare.
   Lok 2 (BOGESUND)och 4 såldes till Ljungbyholm - Karlslunda Järnväg. "BOGESUND" skrotades 1916 medan det andra loket såldes vidare till Byvalla - Långshyttans Järnväg 1937. Där tjänstgjorde det som lok 8 till 1972 då det såldes vidare till Museijärnvägen Jädraås - Tallås Järnväg, JTJ. Där tjänstgör loket idag som nummer 4 "SIGBJÖRN".
  Lok nummer 1 (STEN STURE) såldes till Stenåsens kalkbrott där det tjänstgjorde till 1919 då det överfördes till Falköping - Uddagårdens Järnväg. Loket finns idag bevarat på museijärnvägen Skara - Lundsbrunn.
   Lok nummer 3 (PRINS CARL) såldes till en företagare i Ekedalen. Obekräftade uppgifter säger att det tjänstgjorde i Gestilrens kalkbrott. Loket är numera skrotat, årtalet obekant.
Bilden ovan visar UJ lok nummer 2 "BOGESUND" i Ulricehamn omkring 1900. Foto: Stig Nyberg.

Return to page top


 Return to table of content
  Returtåg till innehållsförteckning

Källor: Svensk Järnvägsstatistik, Järnvägsdata 1999, Svenska Järnvägsföreingens minnesskrift 1926, Sveriges Järnvägsmuseum



© Rolf Sten
uj_snabbfakta_smalsp.htm senast uppdaterad 2004-06-17