Åter till föregående sida?
Klicka på bilden ovan |
UHB, Uddeholms järnväg
NKlJ, Nordmark - Klarälvens Järnväg(ar)
Av Rolf
Sten |
Så här beskrivs Nordmark - Klarälvens Järnvägar
i Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift från
1926:
Nordmark - Klarälvens järnvägar, 160 km.
Från Filipstad Västra station, som är gemensam
för Bergslagernas och Nordmark - Klarälvens järnvägar,
går banan i nordlig riktning samt uppnår snart den
för statens och Nordmark - Klarälvens järnvägar
gemensamma stationen Finnshyttan. Härifrån går
ett s. k. treskenigt spår till det intill och väster
om stationen belägna bruket, vilket äges av A.-b. Finnshyttan.
Bruket omfattar masugn, gjuteri och mek. verkstad. Från
Finnshyttan går banan genom skogs- och bergstrakt och passerar
därvid Änggruvornas håll- och lastplats. I dessa
trakter finnes ett flertal järngruvor, av vilka dock ingen
för närvarande bearbetas. Skogsbygden
lämnas nu för en kortare sträcka, och banan inkommer
i en odlad dalgång. Fogdhyttans håll- och lastplats
passeras och strax därefter övergår banan ett
mindre vattendrag, på vars västra sida den stora skogklädda
Knisshöjden ligger med Finnmossens station vid järngruvorna
med samma namn. Till gruvorna, som ägas av Finnmosse gruvbolag,
har anlagts ett kortare sidospår.
Banan, som fortfarande söker sig fram
i dalgången, övergår nu det nämnda vattendraget
för andra gången och skall under de närmaste
12 km. banan genomlöper, ytterligare två gånger
gå över samma vattendrag, vilket allt efter den trakt
det genomgår benämnes Fogdhytteälven och Stjälpetsälven.
Sedan järnvägsbron passerats, uppnås snart Nordmarks
station. Såsom ett ännu synligt bevis på den
tanke om banans framtida utveckling, denna bandels byggherrar
hade, kan omnämnas, att samtliga broars landfästen
byggdes för dubbelspår.
Från Nordmark utgår en sidobana till Taberg och Nordmarksbergs
gruvor, vilka ägas av Uddeholms a.-b. Sidobanans längd
är 5 km. med en höjdskillnad mellan Nordmarks och Tabergs
bangårdar av 61 m. Taberg är en av Sveriges djupaste
järngruvor med ett djup av 400 m. Från Nordmark utgår
även ett sidospår till Limkullens kalkstensbrott,
vilket likaledes äges av Uddeholms a.-b.
Huvudbanan från Nordmark fortsätter
nu i nordvästlig riktning uppför starka stigningar
och genom en storslagen skogs- och bergstrakt samt uppnår
snart Motjärnshyttans station. Här har sedan gammalt
drivits bruksrörelse, men driften är sedan ett årtionde
nedlagd. Den gamla hyttan står fortfarande kvar, minnande
om en tid av liv och rörelse, om bruksfolk och kolbönder.
Från Motjärnshyttan fortsätter banan i starka
stigningar, och banans högsta punkt, 274 m. ö. h.,
passeras. Linjen går därpå in i Klarälvens
vattenområde. Sedan höjdpunkten uppnåtts, är
det icke långt till Sundsjöns håll- och lastplats.
Banan går nu i nordvästlig riktning och följer
slingrande de väster om densamma liggande bergshöjderna.
Efter Deglundsbäckens station framkommer banan till sin
nordligaste punkt, Geijersholms station.
Härifrån går ett sidospår till den norr
därom belägna Starrkärrs lastplats vid Uvån.,
Uddeholms a.-b. har därifrån byggt en s. k. skogsbana
till det 11 km. därifrån belägna Gustavsfors.
Huvudbanan går från Geijersholm
i nära nog sydlig riktning till Hagfors, beläget mellan
den skogklädda Vermullsåsen och sjön Vermullen.
Hagfors är järnvägens
huvudstation med säte för förvaltningen, och äro
hit förlagda banans största lokomotivstation samt reparationsverkstäder.
Här finnas två bangårdar, av vilka den ena är
avsedd huvudsakligen för rangering. Båda bangårdarna
stå i förbindelse med brukets spårsystem. I
Hagfors ligger även Uddeholms a.-b:s största järnverk.
Det omfattar bl. a. 5 st. elektriska masugnar, martinugnar, bessemerverk,
manganugnar, valsverk, mekanisk verkstad och gjuteri samt fabrik
för tillverkning av skruv.
Från huvudbangården går en 7 km. lång,
Uddeholms a.-b. tillhörig skogsbana, till den sydost om
Hagfors belägna sjön Stora Ullen.
Från Hagfors huvudbangård går
banan runt södra ändan av sjön och följer
sjöns västra, strand, tills den uppnår sjöns
utlopp Uvån, vilken den övergår. Den följer
därefter Uvåns dalgång, i vilken Stjärnfors
station ligger.. Tidigare var å denna plats stor industri.
Här byggdes å 1670-talet Uddeholmsverkens första
järnbruk, "Uddeholms hammare", såsom det
kallades. I senare tid och till endast för några år
sedan drevs här en stor cellulosafabrik. Nu finnas träkolsugnar
med tillhörande anläggningar för tillvaratagande
av vid träkolstillverkningen uppkommande biprodukter.
NKlJ bro över Uvån vid Knotebo. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift från 1926.
Ej långt från Stjärnfors är Uddeholms station
belägen. Ett kort stycke från denna ligger Uddeholms
aktiebolags huvudkontor.
Banan går nu i nordvästlig
riktning följande Rådasjön, vars norra ända
den kringgår. Härifrån visar sig en vacker tavla
över den långsträckta sjön, som i sin södra
ända hoptränges mellan höga berg. Vid sjöns
norra ända ligger Sjögränds station, varifrån
en sidobana går till den vid Klarälven 5 km. därifrån
belägna Edebäcks station. Älven är härifrån
segelbar omkring 100 km. norrut. Under vissa tider av sommaren
försvåras emellertid seglationen på grund av
lågt vattenstånd. En del förslag till järnväg
i norra Klarälvsdalen finnas, men denna fråga har
ännu ej funnit sin lösning.
Huvudbanan fortsätter från Sjögränd
efter Rådasjöns västra strand, passerar sjöns
utlopp i Uvån å en hög bro och uppnår
Råda station vid Klarälven, i vars dalgång den
i huvudsak framgår till Skived.
Råda station omkring 1910. Stationshuset syns mitt i
bild. Observera timmeravstjälpningsplatsen med den virkesklädda
sluttningen. Till höger är i riktning söderut.
Bilden nedan är också från omkring 1910 och
visar dåvarande sulfitfabriken som låg mitt emot
stationshuset. Fabriken anlades 1893 och ägdes av Stjerns
AB grundat 1888. Foton: Samling Rolf Sten.
Från Råda söker sig banan
fram efter den å östra sidan belägna skogklädda
bergshöjden till Myra station. Denna station är anmärkningsvärd
i det avseendet, att det är härifrån, som den
elektriska strömmen tillföres banans kontaktledning.
Nu lämnar banan mer och mer bergsnaturen,
och större odlade fält möta ögat. Klarälven
synes i sin lugna gång göra stora vindlingar, så
att den mot söder rinnande älven på sina ställen
frångår sin huvudriktning och i stället rinner
i öster eller väster. Utsikten över den mäktiga
älven är här storslagen. Höje station passeras,
och banan söker sig in mot Klarälvstranden samt uppnår
Munkfors station.
Munkfors samhälle domineras av järnverket. Detta tillhör
Uddeholms a.-b. samt omfattar bl. a. martinugnar, varmvalsverk,
fjäderfabrik, tråddrageri samt kallvalsverk. Tillverkningarna
av bl. a. stål till rakhyvelblad äro världsberyktade.
I och med att banan lämnar Munkfors, lämnar den också
i huvudsak Uddeholms a.-b:s domäner, vilka den nu så
gott som uteslutande genomfarit från Nordmarks station
eller under omkr. 74 km. Vilket inslag i livet i de trakter,
som banan genomgår, dessa skogsarealers skötsel utgöra,
skulle vara för långt att här skildra. Största
delen av virket framforslas givetvis efter de utmärkta flottlederna,
men en del, som ej kan tagas denna väg, tillika med diverse
ej flottningsbara skogsprodukter, tillföra banan betydande
frakter.
Från Munkfors går banan åter
intill Klarälven och inkommer nu i en av Värmlands
minnesrika trakter, Ransäter. En kort sträcka går
banan därefter genom moss- och skogsmark. Bergshöjderna
tränga närmare mot älven, och snart passeras Olsäters
station. Sedan banan genomgått en trakt med präktiga
åkerfält, går den i en kurva intill det mot
banan brant stupande Åsberget samt framkommer till Övre
Ulleruds station. Klarälvens stränder äro här
delvis mycket låga och översvämmas ofta vid högvatten.
I kurvor söker sig nu banan upp mellan skogsåsarna
och inkommer till Dejeforsbruks station, belägen vid Klarälven.
Här bildar älven ett stort fall. Fallets ägare,
Dejefors kraft- och fabriks a.-b., har delvis utbyggt fallet,
och kraftstationen lämnar 6900 hkr., vilken kraft i huvudsak
kommer traktens industri till godo. Å platsen finnas samma
bolag tillhöriga sågverk samt snickeri- och trämassefabrik,
varjämte ett lönande laxfiske drives. Banan går
här ovanför fallet över älven å en
bro i ett spann med 80 m. spännvidd samt inkommer i Deje
municipalsamhälle.
NKlJ bro över Klarälven vid Dejefors. Foto: Svenska
Järnvägsföreningens 50-års skrift från
1926.
I Deje, som är föreningsstation mellan
Bergslagernas och Nordmark - Klarälvens järnvägar,
ha de båda banorna egna stationer, belägna intill
varandra. Från båda banorna gå spår ned
till A.-b. Mölnbacka - Trysils sulfatfabrik och pappersbruk.
När banan fortsätter från Deje,
övergår den strax söder om denna station Bergslagernas
järnvägar och fortsätter i sydlig riktning. Därefter
söker den sig fram i skarpa kurvor mellan den lilla Syrsjön
och det intill denna sjö liggande berget och går därvid
genom en mindre tunnel. Några km. härifrån uppnås
Kvarntorps håll- och lastplats. Banan närmar sig nu
åter älven och på avstånd synes Forshaga
municipalsamhälle med Forshaga och Klarafors fabriker. Här
drives en betydande industri, bl. a. A.-b. Mölnbacka - Trysils
sulfitfabriker och pappersbruk. Klarälven bildar här
ett fall, och vid sidan om detta har byggts en sluss, så
att älven gjorts segelbar från Karlstad till Dejefors.
På den motsatta stranden ligger Skiveds
station, dit banan går å en bro i två spann
om resp. 46,0 och 64 m. spännvidd. I och med att Skived
lämnas, lämnar också banan Klarälvsdalen.
Skogs- och myrmark tager nu mer och mer överhand,
och odlad mark skönjes först i närheten av Ulvsby
station. Banan framkommer nu i närheten av den vackra sjön
Alstern. På västra sidan synas präktiga gårdar
och på den östra efter sjöstranden en del villor,
varefter Edsgatans station uppnås. Härifrån
går banan genom skogsmark, men snart bebåda de många
små egna hemmen närheten av Karlstad. Sedan banan
för tredje gången övergått Klarälven,
denna gång den östra grenen på en 219 m. lång
bro i 9 spann, inkommer den till Karlstad Östra station,
som är föreningsstation mellan Statens och Nordmark
- Klarälvens järnvägar och byggts i s. k. Ö-form
med stationshus mellan de båda banornas spårsystem.
Från Karlstad Östra fortsätter banan treskenigt
å Statens järnvägar till trafikplatsen Sjötullen
vid Klarälvens västra gren, en sträcka om 1,8
km. Ej långt härifrån ligger Våxnäs
station, och nu går banan i sydlig riktning över delvis
låglänt mark till den vid Vänern liggande slutstationen
Skoghall. Innan denna station uppnås, har banan passerat
en gren av Klarälven, den s.k. Dingelsundsådran.
I Skoghall äro de stora industriella anläggningarna
Skoghallsverken, tillhöriga Uddeholms a.-b., belägna.
De omfatta bl. a. ett elektriskt drivet sågverk om 12 ramar,
sulfatfabrik, sulfitfabrik, pappersbruk, sulfitspritfabrik samt
elektrokemisk fabrik för framställande av klorkalk.
Här finnes ett stort spårsystem, till stor del elektrifierat,
som är förbundet med banan. Förbindelsen har uppnåtts
genom en över Klarälvens Skoghallsgren byggd betongbro
och svängbro. För att sjöledes möjliggöra
utfraktning har anlagts en stor och rymlig hamn inom vågbrytare.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till NKlJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
nkjl_linjebeskrivning.html senast uppdaterad 5 september 2003
|