Logo OKBv rullande materiel

OKBv vagnar från Ostkustbanan, OKB (passenger coaches from OKB)

Tåg 150 2006-09-09. OKB H24, personvagnarna OKB BC051 & 55 samt restaurangvagnen OKB BCort 73 representerade ett "äkta" privatbanetåg från tidigt 1930-tal.
Tåg 150 2006-09-09. OKB H24, personvagnarna OKB BC051 & 55 samt restaurangvagnen OKB BCort 73 representerade ett "äkta" privatbanetåg från tidigt 1930-tal. Foto: Anders Jansson

Personvagn OKB BCo 51 (Tid litt SJ BCo6b 2971)
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv  (1986)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik A.G. Gotha, Thüringen 1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning och littera.
Vagnen ombyggd till ”SJ-profil”, inredning omgjord till 3kl och 1 klass.
24 platser i klass 1, 45 i klass 2.
Boggier modell 42
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton
OKB BC0 51.
OKB BC0 51. Foto: Rune Lindgren


Personvagn OKB BCo 55 (Tid litt SJ BCo6b 2975)
OKB BC0 55.
OKB BC0 55. Foto: Rune Lindgren

Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1987)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik AG Gotha, Thüringen1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning och littrering.
Vagnen är ombyggd till ”SJ-profil”, inredning omgjord till 3kl och 1 klass.
24 platser i klass 1, 45 i klass 2
Boggier modell 42
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton
 


Personvagn OKB BCo 58 (Tid litt SJ BCo6b 2978)
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. Mitt i bilden OKB BC058.
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. Mitt i bilden OKB BC058. Foto: Rolf Sten

Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1979)
Ingår i OKB-tåget
Tillverkad Gothaer Waggonfabrik A.G. Gotha, Thüringen. 1926
Vagnen är återställd av OKBv till OKB-utförande avseende färgsättning och littrering.
Vagnen har det gamla utförandet avseende vagnprofil och inredning.
2 och 3 klass, 24 resp 45 sittplatser.
Boggier modell 07
Vagnen avställd.
Löb 21,2 m
Vikt 40 ton


Post- och resgodsvagnar OKB DFo 121 och 122 (SJ DF 26k (Dfo 26) 2991 & 2992)
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. På bilden syns före detta post- och resgodsvagnen OLB DF0 121.
Döda Fallet 1983-07-09. Tjänstetåget från Kälarne till Långsele med H24 i spetsen har gjort ett tekniskt uppehåll. På bilden syns före detta post- och resgodsvagnen O
KB DF0 121. Foto: Rolf Sten


Ägare OKBv  (121 1983)
Tillverkad av Kockums, Malmö 1927
Tjänstevikt 40 ton
Löb 20,6 m
Avställda.
 

Resgodsvagn OKB F3 242 (SJ F5 25743)
OKB F3 242 i Tomteboda 1981-06-03 med anledning av firandet järnvägen 125 år. Till vänster syns vagnen OKB BC0 58.
OKB F3 242 i Tomteboda 1981-06-03 med anledning av firandet järnvägen 125 år. Till vänster syns vagnen OKB BC0 58. Foto Christer Fröjdh

Ägare OKBv (1982)
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Tillverkad AB Svenska Maskinverken i Södertälje 1927
Löb 14,4 m
Tjänstevikt 20 ton
Avställd

Personvagn OKB C3s 141
(Tid litt C3C 3004, B3g 3004, Qgm 946 1015-69
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”.
Ägare OKBv (1984)
Tillverkad av Kockums 1927
Nitad stålvagn med plattformar
Har använts som undervisningsvagn och elrevisionsvagn
Tjänstevikt 20,3 ton
Löb 14,3 m
Avställd.
 


Backa till sidans början. Back to page top

Åter till innehållsförteckningen. Return to table of content


Färglinje

Senaste uppdatering 2013-03-29
av Redaktören: Rolf Sten