
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Did
you know that?

|
År 1859. Saxat ur Svensk press

Falun station vid invigningen, efter en samtida teckning.
Jernhästen kommer till Dalarna.
Jernvägsfest i Falun den 13 Juli 1859.
"Det är som en dröm", yttrade en vän till den som skrifver dessa
rader, under det vi, tillhörande ett antal af 300 passagerare, genomilade
dessa Dalarnes vildmarker, som förr endast lyssnat till orrens spel och
björnens brummande. Men så fördes vi också fram af den eldfrustande
jernhästen, mot hvilken den nordiska skogsmarkens konung förgäfves skall
lyfta sin ram, liksom furutopparnas herre förgäfves sträcker sin vinge till
täflande flygt. Uppskrämde draga sig begge tillbaka åt aflägsnare dungar och
snår, lemnande sjöarna, bergen och skogarna öfver hvilka de herrskat, i byte
åt den oemotståndliga menniskan.
Visst var det som en dröm, att så högt upp i norden få fara
på den första jernväg som här i landet fullständigt sammanbinder tvenne
hufvudorter, tvenne städer sådana som Falun och Gefle, bergsbygderna och
hafvet, arbetet och afsättningen. Gefle-Dala jernväg är, att vi så må
uttrycka oss, en fåra på Heimkringlas panna, som, istället för att röja
ålderdom, utlofvar nya vårar och ny fägring. Det föreföll oss som glänste de
milslånga jernskenorna redan af guld, och som ur sanden, hvaröfver de ligga,
redan spirade upp de blommor af välstånd och lycka, som en dag skola smycka
Gestriklands och Dalarnes idoga och kraftfulla folk.
Så flög man fram öfver genomsprängda berg
och fyllda dälder, bildande ett ban tåg af 12 stora vagnar, fullt
jemnförliga i beqvämlighet och pragt med utlandets bästa och utan att man
det ringaste kände af den skakning, som besvärat oss på många af
kontinentens jernvägar. Man rastade fem minuter vid hvarje station, hvars
lika smakfulla som ändamålsenliga byggnader man besåg; man dröjde en
halftimma vid den sista mellanstationen Korsnäs, der man tog i betraktande
den ståtliga öfver elfven dragna jernvägsbron samt det nybildade stora
sågverket, hvilket, drifvet af ångkraft, drager ur Runns böljor sitt
outtömmeliga timmerförråd, hemtadt från skogar som förr aldrig genljudat af
yxans hugg eller trampats af menniskofot, griper det sedan mellan sina åtta
mångbladiga sågramar och lemnar det slutligen uti ofantliga brädstaplar åt
jernvägen, som nog drar försorg om resten. Sågverket och jernbanan äro
tvillingar, njuta samma ömma föräldravård och skola derföre tillväxa, frodas
och förkofra sig vid sidan af hvarandra.
Men lokomotivet blåser signal så örhinnan
slites.
Lokomotiverna i all ära, men hin må höra dem blåsa flöjt! Bantåget sätter
sig ånyo i rörelse, och innan man utrökt sin cigarr, är man i Falun,
frihetens och kopparslantarnas moder. En oräknelig högtidsklädd folkmasssa
från staden och bygderna deromkring bekläder de höjder och dälder, mellan
hvilka bantåget far. Från alla sidor glada och ärliga ansigten, hjertliga
och friska helsningar. Sjelfva Falu kopparrök hviftar sitt välkommen åt sina
yngre kusiner, stenkolsröken och lokomotivångan från Gefle.
Hvarje bod är stängd, hvarje
verkstad tillsluten, alla grufarbetare ofvan jord, och klockorna de ringa.
Bantåget stannar, och snart ser man passagerarne träda ut ur stationshuset i
ordentlig procession, hvars första led bildas af statsrådet Almqvist,
representerande konungens person, länets höfding Geyerstam och vår gamle
bekante hofpredikanten Wenström, numera kyrkoherde i Falun. Detta tyder
något på begrafning, men så är det väl ock till en del, ty det är ju på
samma gång den gamla ut- och tröttkörda landsvägens likbegängelse som firas.
Sofve han i ro! växe blommor och gräs för första gången deröfver!

Åter till sidans början
|
Returtåg till Historiskt huvudsida |

visste_07_06..html senast uppdaterad
2006-12-09
|