Return to main page
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
 Did you know that?


I arkivet finns de artiklar som har varit publicerade under "Visste Du att" och sedan har bytts ut mot andra. Arkivet finner du här!

Ur hvar 8 dag 1902
Vår nordligaste Järnväg

När sista skenan för Luleå - Ofotenbanan å Svensk sida utlades
Första tåget framme vid den med Svenska och Norska flaggor utmärkta Riksgränsen, ända fram till hvilken å svensk sida skenorna äro dragna. I fonden synes fjället »Wassitjokki».
Första tåget framme vid den med Svenska och Norska flaggor utmärkta Riksgränsen, ända fram till hvilken å svensk sida skenorna äro dragna. I fonden synes fjället »Wassitjokki».

Den 16 juli utlades vid Vassijaure sista skenparet å Gellivare—Ofotenbanan på svensk sida. Stunden var naturligen högtidlig och efterlängtad; ej minst för dem, som dessa långa år  under  svåra  naturförhållanden  haft sitt arbete vid denna i vårt land enastående banbyggnad och, isolerade från nära nog allt, länge väntat befrielsens timme. Man kunde också under dagarne från den stund rälslaggaretåget började höras och visa sig märka en allmän »ljusning» i allas ansikten och den högtidliga stämningen följde sedan med till målet, riksgränsen, där nu stänger med svenska och norska flaggor blifvit resta. När sista skenparet spikats framträdde chefen för banbyggnadens norra distrikt löjtnant Fogelmarck och, framhållande stundens betydelse i allmänhet och det intresse, hvarmed denna banbyggnad följts af vårt land, tackade han med några varma ord rälsläggarne for fullbordandet af ett mödosamt arbete. Härefter följde ett fyrfaldigt lefve för Sverige, hvarefter den mycket enkla men synnerligt högtidliga akten afslutades med svensk lösen, som ekade ut bland de omkring liggande fjällen.

 

Return to main page
  Returtåg till Historiskt huvudsida


mall.html senast uppdaterad 2009-01-12