
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Did
you know that?

I arkivet finns de artiklar som har varit publicerade under
"Visste Du att" och sedan har bytts ut till andra. Arkivet finner du
här!
|
Ur Hvar 8 Dag år 1900
FRÅN GELLIVARE OCH OFOTENBANAN.

Ofotenbanan söder om Kalix elf
HVAR 8 DAG är i dag i tillfälle att visa en hel del
intressanta bilder från högsta norden, från det så omtalade Gellivare och
byggandet af den bekanta Ofotenbanan, medels hvilken de bergens alla
rikedomar, som man väntar att här uppe bringa i dagen, skola transporteras
till den norska uthamnen. Den första stora bilden är tagen från Ofotenbanan
söder om Kalix elf. Som synes är det kraftiga svenska typer dessa »rallare».
De ha
samlats
hit från alla möjliga landsändar. Det finnes säkert icke något län som ej
sändt sin tribut af jernvägsarbetare dit upp. Sämjan är i allmänhet ganska
god — om också utrymmet i de provisoriska byggnaderna är allt annat än
stort. Visst komma emellanåt historier om slagsmål och superi, befordradt af
ett nästan outrotligt lönnkrogen, men på det hela taget torde en betydlig
förbättring på senare tider ha inträdt i dessa arbetares lif.
Barack vid grusgafveln på 8 kilometern å Ofotenbanan.
Man ser å nästa bild huru de enkla, låga hyddor te
sig, i hvilken dessa människor bo. Det är en barack vid grusgropen, belägen
8 kilometer från Gellivare. Sommartiden
kan
här väl vara drägligt nog — om ej norrlandsmyggen göra tillvaron outhärdlig—
men under vinterns snö och is få de säkert slita ganska ondt, dessa den
industriella civilisationens »pionierer». Deras aflöning är emellertid
ganska rundligt tilltagen och frånvaron af en mängd frestelser till slöseri
underlättar ju samlandet af den sparade styfver, hvilken säkert är för
mången dragningskraften hit upp.
Järnvägsbron öfver Wassaaroelfven i Gellivare by, med Dundret i bakgrunden
De tre följande bilderna äro vyer från Gellivare by. Den
första visar Wassaaroelfven och bron öfver densamma. I bakgrunden reser sig
det majestätiska Dundret, hvilket med stor framgång börjat en konkurrens med
Avasaksa som utkiksplats för midnattssolen.

Vy af kyrkoherdebostället och ölbryggeriet i Gellivare.
På nästa tafla ses kyrkoherdebostället. Den stora
fabriksbyggnaden till vänster är ölbryggeriet.
Tingshuset och Grand Hotel synas på bilden nummer 5. Hvilket
som är det ena och hvilket det andra öfverlåta vi åt läsarens goda
omdömesförmåga att afgöra! Det moderna huset till höger ser emellertid
ganska hotellartadt ut. Gellivare bys gamla lappkyrka är en af platsens
äldre sevärdheter. Den pagodliknande byggnaden till venster är tydligen
klockstapeln, som tillhör den lilla träkyrkan.

En del av Gellivare by med Tingshuset och Grand hotell
Den sista bilden är tagen från Kiiruonavaara grufva. Här ser
man grufarbetarne i arbete, bringande de gömda rikedomarne i dagen. Det är
dessa bergsrikedomar som lofva att bli grundfonden till det nya, stora, rikt
befolkade Norrland, hvilket vi snart vänta skall bli verklighet. Det är ju
så vi skola »inom egen gräns förvärfva Finland åter»!
Gellivare malmberg omnämnes för första gången i bärgmästaren B.
Sadlins relation 1704, i hvilken det kallas Illuvara. År 1735 gjorde
löjtnant C. Tingwall, efter undersökning af vederbörande bärgmästare, flera
inmutningar samt erhöll privilegium för två stångjärnshammare och en masugn
i Råneå. T. öfverlät sedan affären åt direktör Steinholtz. Malm bröts
årligen, men först sedan frih. Hermelin börjat arbeta på bruksrörelsens
främjande blef driften lifligare.
Småningom uppstod en formlig mutsedelindustri så att Gellivare aktiebolag
erhöll öfver 500 mutsedlar. Eganderätten till Gellivare gick så under årens
lopp ur hand i hand. Malmbrytningen fortgick alltifrån 1861 endast
»försvarsvis», d. v. s. man idkade endast så mycket drift, att
inmutningsrätten icke gick förlorad. Vid af år 1875 företagen undersökning
kom det i dagen att bärget består i det stora hela af gneis, i hvilken
malmlager af större och mindre utsträckning förefinnas. Gränsen mellan malm
och gneis är i allmänhet ej skarpare än att de båda småningom öfvergå i
hvarandra. Malmens järnhalt är i allmänhet mycket stor, i medeltal omkring
70 procent. Hela den malmförande arealen på Gellivare beräknas till 652,300
kv.-meter. Hela malmytan skulle endast med en fots sänkning kunna gifva —
lika mycket malm som kräfves för Sveriges hela järnproduktion — 943,600 tons
malm.
Man får hoppas att den dag ändtligen randats, då den svenska
företagsamheten skall veta att energiskt tillgodogöra sig dessa slumrande
rikedomar.

Grufva i Kiiruonavaara
|
Returtåg till Historiskt huvudsida |

ofotenbanan.html senast uppdaterad
2009-01-02
|