Return to previous page
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan 

 Byvalla - Långshyttans Järnväg 

av Rolf Sten


BLJ lok nummer 7 Det sjunde loket
(Engine No. 7) Teckning: Jan-Olov Carlsson
 

Nummer 7, var tillverkat av Motala Verkstad år 1888. Tillverkningsnummer 96. Köpare var Fågelsta - Vadstena - Ödeshögs Järnväg (FVÖJ). Där registrerades loket som nummer 4 med namnet "ALVASTRA". Loket var ett sexkopplat tanklok med axelföljden C.
    År 1919 sammanslogs FVÖJ med Mellersta Östergötlands Järnvägar (MÖJ) varvid loket numrerades om till nummer 104.
    BLJ köpte loket som skrot år 1936. Troligen var avsikten att använda vissa delar till något annat lok och skrota resten. Loket visade sig vara bättre än man trodde varför det rustades upp och sattes i drift. Det registrerades in som lok nummer 7.
BLJ lok nummer 7
BLJ lok nummer 7 avställt som reservdelsförråd i Långshyttan 1949. Foto: Stig Nyberg.

   Tjänstgöringen var i huvudsak växling i Stjärnsund. När arbetartågen började rulla mellan Stjärnsund och Långshyttan var det lok 7 som svarade för dragkraften. Loket avställdes 1947 och skrotades år 1950.

   I mitten på 1930-talet började lok nummer 3 "STJÄRNSUND" att närma sig slutet på sin livslängd. BLJ såg sig därför om efter en ersättare.

Return to steam engines. Table of content
 
Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page


 

Train back to steam engine table of content
  Returtåg till ånglok innehållsförteckning

© Rolf Sten
anglok7.html senast uppdaterad 1 oktober 2000