Return to "Sveriges Järnvägar table of content.Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 - 2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1907

Tillkommit under året (addition during the year):

Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)

Statsbanan Göteborg - Uddevalla - Skee - (Strömstad)
. Den 84 kilometer långa sträckan Tingstad - Uddevalla öppnades för allmän trafik.
Tingstad - Ljungskile 65 kilometer 1 juni, Ljungskile - Uddevalla Södra 18 kilometer 9 juni samt Uddevalla Södra - Uddevalla SJ 2 kilometer 23 augusti.

Statsbanan Göteborg - Uddevalla - Skee - Strömstad. Den 1 januari köpte Svenska staten den 7 kilometer långa järnvägen Strönstad - Skee . Den införlivades med Statens Järnvägar och blev en del av statsbanan Göteborg - Strömstad.

Statens Järnvägar . Den 1 januari inköpte Svenska staten den 49 kilometer långa Örebro - Svartå Järnväg och införlivade den med Statens Järnvägar

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)

Kävlinge - Barsebäckshamn, KjBj
. Den 16 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 4 augusti.

Lund - Revinge Järnväg, LReJ. Den 1 kilometer långa bandelen Högevall - Lund Södra öppnades för allmän persontrafik  5 juni.

Norra Lidingö Järnväg, LiB. Den 2 kilometer långa bandelen Islinge - Hersbyholm öppnades för persontrafik 26 oktober.

Mellersta Södermanlands Järnväg, MlSlJ. Den 23 kilometer långa järnvägen Stålboga - skebokvarn öppnades för allmän trafik 28 oktober.

Nora Bergslags Järnväg, NBJ. Den 4 kilometer långa bandelen Bofors - Valåsen öppnades för allmän trafik 1 juli.

Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar, SWB. Den 38 kilometer långa bandelen Björbo - Vansbro öppnades för allmän trafik 5 november.

Västra Centralbanan, VCJ. Den 1 kilometer långa bandelen Falköpings stad - Falköping Ranten öppnades för allmän trafik 22 november

Västra Centralbanan, VCJ. Den 8 kilometer långa bandelen Åsarp - Vartofta  (efter ombyggnad från smalspår) öppnades för allmän trafik 17 februari.

Ängelholm - Klippans Järnväg, EKJ. Den 8 kilometer långa bandelen Östra Ljungby - Klippan öppnades för allmän trafik 1 maj.

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Gotlands Järnväg, GJ
, spårvidd 891 mm. Den 15 kilometer långa bandelen Havdhem - Burgsvik öppnades för provisorisk godstrafik i oktober.

Mellersta Östergötlands Järnvägar, MÖJ, spårvidd 891 mm. Den 8 kilometer långa bandelen Klockrike - Borensberg öppnades för allmän trafik 21 december. 

Ruda - Oskarshamns Järnväg, ROJ, spårvidd 891 mm. Den 33 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 11 januari.

Minskning under året (reduction during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Strömstad - Skee Järnväg
. Den 7 kilometer långa järnvägen såldes 1 januari till Statens Järnvägar.

Örebro - Svartå Järnväg, ÖrSJ. Den 1 januari inköpte Svenska staten den 49 kilometer långa järnvägen och införlivade den med Statens Järnvägar

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
 

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Före detta Ulricehamns Järnväg, UJ
, spårvidd 891 mm. Den 8 kilometer långa bandelen Åsarp - Vartofta ombyggdes till normalspår varefter smalspårstrafiken lades ned.

Bredsjö - Degerfors Järnväg, BDJ, spårvidd 802 mm. Den allmänna trafiken på den 40 kilometer långa bandelen Degerfors - Dalkarlsberg lades ned 1 juli.

Bredsjö - Degerfors Järnväg, BDJ, spårvidd 802 mm. Den allmänna trafiken på den 3 kilometer långa bandelen Fogdhyttan - Striberg  lades ned 1 juli.

Bredsjö - Degerfors Järnväg, BDJ, spårvidd 802 mm. Persontrafiken på den 4 kilometer långa bandelen Vikersvik - Fogdhyttan lades ned 1 juli


 Return to page top

  Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
 

Return to "Seriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1907.html senast uppdaterad 2022-12-28