Return to "Sveriges Järnvägar table of content.
Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan

Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 - 2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1906

Tillkommit under året
(addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Gammelstad - Karlsvikshyttans Järnväg, GKJ
. Den 5 kilometer långa banan öppnades för allmän godstrafik 7 februari.

Enköping - Heby - Runhällens Järnväg, EHRJ. Den 47 kilometer långa bandelen Enköping - Runhällen öppnades för allmän trafik 5 januari.

Enköping - Heby - Runhällens Järnväg, EHRJ. Den 2 kilometer långa bandelen Enköping - Enköpings Hamn öppnades för allmän trafik 12 februari.

Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ. Det 2 kilometer långa förbindelsespåret Röjen - Vanneboda öppnades för allmän persontrafik

Helsingborg - Råå - Ramlösa Järnväg, HRRJ. Den 2 kilometer långa bandelen Helsingborg Västra - Triangeln öppnades för godstrafik 18 juli.

Landskrona - Kävlinge - Sjöbo Järnväg, LKSJ. Den 45 kilometer långa bandelen Kävlinge Sjöbo öppnades för allmän trafik 18 februari.

Lund - Revinge Järnväg, LReJ. Den 2 kilometer långa bandelen Revingehed - Harlösa öppnades för allmän trafik 6 februari.

Lödöse - Lilla Edets Järnväg, LEEJ. Den 15 kilometer långa järnvägen Alvhem - Lilla Edet öppnades för allmän trafik 20 augusti.

Tidaholms Järnväg, TJ. Den 24 kilometer långa järnvägen Tidaholm - Vartofta öppnades för allmän trafik 8 november.

Västra Centralbanan, VCJ. Den 16 kilometer långa bandelen Falköpings stad - Åsarp öppnades för allmän trafik 21 december.

Västra Centralbanan, VCJ. Den 29 kilometer långa bandelen Ulricehamn -Åsarp (efter ombyggnad från smalspår) öppnades för allmän trafik 21 december.

Västra Centralbanan, VCJ. Den 84 kilometer långa bandelen Ulricehamn - Landeryd öppnades för allmän trafik 21 december.

Åtvidaberg - Bjärka Säby Järnväg, ÅBJ. Den 19 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 21 januari.

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Borgholm - Böda Järnväg, BBJ
, spårvidd 891 mm. Den 55 kilometer långa järnvägen Borgholm - Böda öppnades för allmän trafik 1 december.

Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ, spårvidd 891 mm. Den 17 kilometer långa bandelen Kimstad - Norrköping Östra öppnades för allmän trafik 3 juni.

Norrköping - Söderköping -  Vikbolandets Järnvägar, NSVJ, spårvidd 891 mm. Den 28 kilometer långa bandelen Söderköping - Gusum öppnades för allmän trafik 15 maj. Bandelen Gusum - Valdermarsvik, 11 kilometer öppnades för allmän trafik 1 oktober.

Södra Roslags Kustbana, SRK, spårvidd 891 mm. Den 2 kilometer långa bandelen Åkersberga - Österskär öppnades för allmän trafik 16 januari.

Vetlanda - Målilla Järnväg, HvMJ, spårvidd 891 mm. Den 51 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 21 juni.

Vimmerby - Spångenäs, VSJ, spårvidd 891 mm. Den 17 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 26 januari.

Minskning under året (reduction during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
 

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Före detta Ulricehamns Järnväg, UJ
, spårvidd 891 mm. Den 29 kilometer långa bandelen Ulricehamn - Åsarp ombyggdes till normalspår varefter smalspårstrafiken lades ned.


 Return to page top

  Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
 

Return to "Seriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1906.html senast uppdaterad 2018-01-13