Return to "Sveriges Järnvägar table of content.Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1901

Tillkommit under året
(addition during the year):

Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Malmbanan
. Den 100 kilometer långa bandelen Gällivare - Kiruna öppnades för allmän trafik 1 oktober. Provisorisk trafik hade då pågått sedan 15 oktober 1899.

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ
. Den 2 kilometer långa bandelen Röjen - Vanneboda öppnades för allmän trafik 23 juli. Persontrafiken hade startat redan 1 maj.

Halmstad - Nässjö Järnvägar, HNJ. Den 18 kilometer långa bandelen Reftele övre - Gislaved öppnades för allmän trafik 22 december.

Lund - Bjärreds Järnväg, LBJ. Den 11 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 26 juli. LBJ sammanslogs 1 juli 1918 med Lund - Revinge Järnväg, LReJ. De båda järnvägarnas nya namn blev Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg, BLHJ.

Sala - Gysinge - Gävle Järnväg, SGGJ. Den 8 kilometer långa bandelen Kerstinbo - Gysinge öppnades för allmän trafik 15 maj. Därmed var hela SGGJ öppnad för allmän trafik.

Stockholm - Nynäs Järnväg, SNJ. Den 55 kilometer långa järnvägen Älvsjö - Nynäshamn öppnades för allmän trafik 28 december.

Sölvesborg - Olofström - Älmhults Järnväg, SOEJ. Den 72 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 23 maj. Provisorisk godstrafik hade då pågått mellan Gylsboda - Älmhult sedan juli 1900.

Ystad - Brösarps Järnväg, YBJ. Den 30 kilometer långa järnvägen Tommelilla - S:t Olof - Brösarp öppnades för allmän trafik 18 september. Provisorisk godstrafik hade då pågått mellan Tommelilla - S:t Olof sedan 31 juli.

Ystad - Skivarps Järnväg, YSJ. Den 11 kilometer långa järnvägen Charlottenlund - Skivarp öppnades för allmän trafik 2 augusti. Järnvägen uppgick 1912 i Ystads Järnvägar, YJ.

Östra Skånes Järnvägar, ÖSJ. Den 15 kilometer långa järnvägen Långebro - Everöd öppnades för allmän trafik 2 maj.

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
- .

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg, URJ
, spårvidd 1093 mm. Den 2 kilometer långa bibanan Uggelfors - Krampen öppnades för allmän trafik 1 april. URJ sammanslogs 1 januari 1911 med Köping - Utterbergs Järnväg, KUJ. De båda järnvägarna fick därefter nytt namn, Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg, KURJ.

Gotlands Järnväg, GJ, spårvidd 891 mm. Den 2 kilometer långa Visby - Visby hamn öppnades för allmän trafik 1 juni. Godstrafik hade då pågått sedan 16 september 1878.

Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ, spårvidd 891 mm. Den 30 kilometer långa bandelen Pålsboda - Örebro Södra öppnades för allmän trafik 5 januari

Södra Roslags kustbana, spårvidd 891 mm. Den 16 kilometer långa bandelen öppnades för allmän trafik 10 september. Järnvägen uppgick 1 juli 1909 i Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ.

Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ, spårvidd 891 mm. Den 1 kilometer långa bandelen Framnäsviken - Svalnäsvägen öppnades för allmän trafik 15 juni.

Minskning under året (reduction during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
-


 
Return to page top
  Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
 

Return to "Sveriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1901.html senast uppdaterad 2022-12-28