Return to "Sveriges Järnvägar table of content.
Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan

Arbetet med östra stambanan startade under ledning av distriktsingenjören A R A Adelsvärd i juli 1863.

Arbetet med CWJ började, med J M Ekströmer som arbetschef, 18 december 1871 i närheten av Karlskrona

Arbeten med NOJ påbörjades 1 april 1869 i Oskarshamn med "skarpa sprängskott, ackompanjerade av fanfarer och väldiga hurrarop".

Invigning av UGJ 1874
Uppsala - Gävle Järnväg öppnades för allmän trafik 15 december. Teckningen ovan visar invigningstågets ankomst till Gävle Södra.

Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1874

Tillkommit under året
(addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- Östra stambanan. Den 16 kilometer långa bandelen Mjölby - Boxholm öppnades för allmän trafik 11 maj. Sträckan hade då haft provisorisk godstrafik sedan 30 december 1873
   Bandelen Boxholm - Nässjö öppnades i etapper. Boxholm - Sommen, 9 kilometer öppnades för allmän trafik 20 juli, delen Aneby - Nässjö, 24 kilometer, 20 juli samt delen Sommen - Aneby, 40 kilometer, 23 november.
   Därmed var hela den 216 km långa östra stambanan, Katrineholm - Mjölby - Nässjö, öppen för allmän trafik.

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
- Kalmar Järnväg, KJ. Den 57 kilometer långa banan Kalmar - Emmaboda öppnades för allmän trafik11 augusti. Provisorisk godstrafik hade startat redan i juni.

- Karlskrona - Växjö Järnväg, CWJ. Den 114 kilometer långa banan Karlskrona - Växjö öppnades för allmän trafik 5 augusti. Godstrafiken hade startat redan 1 juni.

- Krylbo - Norbergs Järnväg, KNJ. Den 19 kilometer långa banan mellan Krylbo och Kärrgruvan övre öppnades för allmän trafik 14 september.

- Malmö - Ystads Järnväg, MYJ. Den 63 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 21 december. Godstrafiken hade startat redan 16 december.

- Nora - Karlskoga Järnväg, NKJ. Den 44 kilometer långa bandelen Vikersvik - Karlskoga (Strömtorp) öppnades för allmän trafik 1 januari. Provisorisk godstrafik hade startat mellan Karlskoga - Bofors, i januari 1872 samt mellan Bofors och Vikersvik, 29 km, 1 juli 1873.
NKJ, bandelen Vikersvik - Nora, 13 kilometer, öppnades för allmän trafik 11 mars. Provisorisk godstrafik hade startat redan 1 november 1873
NKJ, bandelen Gyttorp - Striberg, 6 kilometer, öppnades för allmän trafik 11 mars. Provisorisk godstrafik hade startat redan 1 november 1873.

- Nässjö - Oskarshamns Järnväg, NOJ. Den 65 kilometer långa bandelen Hultsfred - Oskarshamn öppnades för allmän trafik 29 juni.
Mellan Berga och Rosenfors, 22 km, hade provisorisk godstrafik startat redan under maj 1873 och på sträckan Rosenfors - Hultsfred, 15 km, 7 juli 1873
- NOJ, bandelen Hultsfred - Eksjö, 62 kilometer, öppnades för allmän trafik 4 november och därmed var hela NOJ öppen för allmän trafik.

- Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ. Den 18 kilometer långa bandelen Grängesberg - Ludvika öppnades för allmän trafik 1oktober.

- Uppsala - Gävle Järnväg, UGJ. Den 114 kilometer långa banan Uppsala - Gävle öppnades för allmän trafik 15 december.
UGJ sidobana, Örbyhus - Dannemora 9 kilometer, öppnades för allmän trafik 15 december. Malmtrafik hade då pågått sedan 21 april.
UGJ sidobana, Orrskog - Söderfors 9 kilometer, öppnades för allmän trafik 15 december.

 

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- Hudiksvalls Järnväg, HJ. Spårvidd 1217 mm. Den 5 kilometer långa förlängningen av HJ mellan Forsa och Näsviken öppnades för allmän trafik 20 november

- Karlshamn - Vislanda Järnväg, KWJ. Spårvidd 1067 mm. Den 78 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 30 juni.

- Sundsvalls - Torpshammars Järnväg, STJ. Spårvidd 1067 mm. Den 57 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik.
Delsträckan Sundsvall - Nedansjö 28 kilometer öppnades för allmän trafik 1 augusti.
Delsträckan Nedansjö - Stöde 13 kilometer öppnades för allmän trafik någon månade senare.
Delsträckan Stöde - Torpshammar 16 kilometer öppnades för allmän trafik 11 november.
Sidobanan Vattjom - Matfors - Runsvik, 4 kilometer, öppnades för allmän godstrafik 6 augusti

- Sölvesborg - Kristianstads Järnväg, SCJ. Spårvidd 1067 mm. Den 31 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 8 augusti. Provisorisk trafik hade då pågått sedan 1 maj.

- Vadstena - Fågelsta Järnväg, WFJ. Den 10 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 31 oktober.

- Hjo - Stenstorps Järnväg, HSJ. Spårvidd 891 mm. Den 8 kilometer långa sidobanan Svensbro - Ekedalen öppnades för allmän trafik 20 november.

- Lidköping - Skara - Stenstorps Järnväg, LSSJ. Spårvidd 891 mm. Den 50 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 19 november. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan september och provisorisk persontrafik startade 27 oktober.

- Mariestad - Moholms Järnväg, MMJ. Spårvidd 891 mm. Den 18 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 1 mars.

- Pålsboda - Finspångs Järnväg, PFJ. Spårvidd 891 mm. Den 58 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik

- Ulricehamn - Vartofta Järnväg, UWJ. Spårvidd 891 mm. Den 37 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik4 december. Provisorisk trafik hade då pågått sedan 17 juni.

- Minskning under året (reduction during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
-


 Return to page top

  Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
 

Return to "Seriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1874.html senast uppdaterad 2 oktober 2002