Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan

De första spadtagen på GDJ togs i Sätraåsen strax utanför Gävle den 29 maj 1855

Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1857
Tillkommit under året
(addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- På Västra stambanan öppnades ännu en bandel. Den 52 kilometer långa bandelen Jonsered - Vårgårda öppnades för allmän trafik 16 december 1857

- På Södra stambanan öppnades den 9 kilometer långa bandelen , Lund - Örtofta, för allmän trafik 23 december 1857.

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
- På Köping - Hults Järnväg, KHJ, öppnades den 39 kilometer långa sträckan mellan Dylta och Arboga för allmän trafik 7 augusti 1857

- Den 11 kilometer långa Marma - Sandarne Järnväg, MaSJ, öppnades för allmän trafik 1 september 1857.

- Den första delsträckan av Gävle - Dala Järnväg, GDJ. De 32 kilometrarna mellan Gävle norra och Kungsgården öppnades för allmän trafik 10 augusti 1857.

 

 Till föregående år Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
Nästa år 

 

Return to "Seriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1857.html senast uppdaterad 25 september 2001